articole

   

Publicitatea si rolul ei in societate reclama

         Oriunde mergem si orice am face, in zilele noastre ne lovim vrem-nu vrem, de o vijelie de imagini si sunete fie pe strada, fie in autobuz, la magazin sau in camera de baie, toate menite sa ne capteze aentia vizuala sau auditiva sau ambele, reusind sa implementeze in mintile noastre conceptii, dorinte si trimiteri pe care nu le-am avea niciodata daca nu ar exista reclamele.
         Sa le luam pe rand:
        Pe strada la iesirea din bloc, pe primul stalp vezi un afis pe care scrie " cursuri de taekwondo " dupa care facei cativa pasi si observi cateva panouri cu reclame la " bere, credite si vopsele ".
        In statia de autobuz apare "candidatul la primarie" !
          Vezi ca se apropie o " masina de spalat " mare, si la inceput nu-ti dai seama, dar te dezmeticesti imediat si iti dai seama ca e autobuzul pe care trebuie sa-l iei, spunandu-ti ca trebuie sa-ti cumperi ceva " electrocasnice " ca ale tale si asa s-au invechit ! Urci in autobuz si vezi in spatele soferului o reclama la" Interfoane " iar deasupra usii una la " Detergent ", timp in care la radio se aude o voce grava care iti spune sa cumperi cel mai bun " autoturism ". Imprimarea de pe scurta vecinului de calatorie iti arata " marca " de haine pe care ar trebui sa o poti si la coborare, o " bautura racoritoare " nu ti-ar strica, asa cum ne zice reclama din statie.
          Ai coborat din autobuz...acu e acu... " A venit circul " ! Dupa autobuz se aude o voce gramofonica care insira cateva tipuri de animale si numai ca vezi ca apare o masina cu toata gradina zoologica pe ea, un clown cu nasul rosu in dreptul caruia scrie: " Circul din Palestina " expozitie, demonstratii , senzational si nemaivazut. Dar asta nu e tot. Incep sa apara reclamele luminoase ale comerciantilor, care mai de care mai stridente si cu mesaje cat mai sacaitoare si mai agresive, panouri de data asta si mai mari cu " pantofi " si " iaurt " iar vecinul tau de bloc, trece pe langa tine cu o masina ca si in reclama precedenta cu volumul dat la maxim si, ai ghicit ce se aude, deci nu uita sa-ti iei o " ciocolata " cu vanilie si capsuni, apetisanta, dulce si fina.
          Ajuns la servici, pe langa faptul ca trebuie sa folosesti un pix pe care scrie " servicii publicitare " ai in fata pe birou un suport de pixuri cu reclama la " Margarina " , iar pe fereastra, asa ca sa ti se incruste adanc in creier, te izbesti frontal de un grup de litere care formeaza numele "bancii" din blocul alaturat.
Incep colegii sa-ti spuna ce fel de " vin " au mai incercat ieri cand au fost la "cabana din reclama" de la tv si care ce "echipament sportiv" a mai avut ca de`h "adidasii, jachetele si manusile" trebuiesc laudate.
Cu chin cu vai trece ziua de lucru si o iei pe drum inapoi spre casa, nu mai descriu drumul ca il sti deja, insa de data asta, esti tu singur "o reclama" pentru ca - zapacit de patron si munca, ai uitat pe tine salopeta de lucru cu "sigla" firmei unde lucrezi !
Ai ajuns in sfarsit acasa ! Ce faci? Primul lucru, te lafai pe canapeaua din sufragerie si deschizi televizorul, nestiind de pericolul care te asteapta.... si incepe:
Cumpara-ti iaurt antibalonare, lapte cu cacao pentru nepoti, fier de calcat pentru sotie si  casa si masina pentru tine. Mai poti sa optezi pentru o vopsea lavabila sau un aparat de aer conditionat (oricum incepe sa-ti fie cald), sau o excursie in "Honolulu". Toate sunt ok, pana iti dai seama de marimea capului tau = "Bostan de Halloween" , care, atras de gravitatie, te tranteste jos de pe canapea si incepi sa umbli in patru picioar, tarandu-te pana la calculator... sarmanul de tine...
Iti asezi frumos capul intr-o parte a mesei iar in cealalta parte incepi sa faci miscari neregulate cu mana pe maus.... si bang... Aici se schimba putin tipul de reclama... da... "Sexy-chat-uri", Medicamente pentru potenta", "Ruleta", etc., toate numai benefice pentru tine! Iti pierzi cateva ore, dupa care, stresat de vezica, mergi buimac spre camera de baie si evident, tarziu fiind, nimeresti bideul, apoi te asezi ca sa te odihnesti putin si sa elimini din greul acumulat azi...(Apropo ! Ai mai avut timp sa mananci ?) si cand vrei sa folosesti "hartia igienica" incepi sa te panichezi vazand reclama de pe ea... usor, usor,  ...dar e prea tarziu, te-ai dezechilibrat iar "bostanul" nu te-a iertat ! Lasa... o sa te trezesti maine dimineata - pregatit de munca :) .
 Asa se desfasoara o zi obisnuita din viata noastra, noi, nefiind nevoie sa ne ma stresam caci altii stiu deja ce sa consumam, sau sa spunem, ce sa vedem sau sa auzim, deviindu-ne atentia de la viata cotidiana, de la lucrurile marunte care ni se intampla si care de fapt sunt cele mai important pt noi. Cu alte cuvinte am avea nevoie de o "Publicitate a linistii" ca sa ne putem vedea de vietile noastre... se poate oare?

scrie si tu un articol !